Pozri kto to hovorí 2

Autor: Marek Namešpetra | 1.10.2019 o 6:29 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  299x

Lekcia prvá: No pain, no gain? Čo je to bolesť? Čo nám chce tým telo (prípadne aj básnik) povedať? Čítajte ďalej priatelia a možno zistíte, že nie je bolesť ako bolesť. Článok nie je vhodný pre sadomasochistov.  

Tak ako som vám sľúbil v mojom predchádzajúcom článku, sa vám teraz pokúsim urobiť prekladateľa v komunikácii s vašim telom, a možno vám dať odpoveď na otázky ktoré sami nedokážete vyriešiť. Začnime tým, že si dáme krátky rýchlokurz reči tela. Dnes si prejdeme prvú lekciu, a je to to, čo poznáme všetci: bolesť. Poznáme to, ale vieme to dešifrovať? Čo nám chce tým telo povedať?

Bolesť je sviňa, ale je aj jedným z najdôležitejších výsledkov evolúcie živočíšneho sveta, na vrchole ktorého si myslíme, že stojíme my. Je to fakt nepríjemný zmyslový a pocitový vnem, spojený s aktuálnym alebo potenciálnym poškodením tkaniva (myslím bolesť, nie to že sme na vrchole). Je to subjektívny a submisívny pocit, ktorý signalizuje hrozbu poškodenia organizmu, alebo už existujúce poškodenie. Varuje organizmus, je to akýsi alarm, a má preto základný a niekedy aj zásadný význam pre prežitie. Základom tohto vnemu je podráždenie receptorov, prípadne priamo nervových vláken. Keď niekoho počujete ako vraví, že na to nemá nervy, tak klame. Každý ich má. A telo nám tým hovorí: Hej! No, kámo niečo sa deje a nie je to ok! No dôležité, a pre začiatočníka nie jednoduché je rozoznať bolesť produktívnu a zoceľujúcu, a bolesť ohrozujúcu a devastujúcu.

Ako hovoria mariňáci: „Bolesť je slabosť, opúšťajúca telo“.

Alebo možno poznáte: „No pain, no gain.“

Tak ako som spomínal v článkoch ako Hypertrofia, Hyperplazia, alebo Po čom svaly túžia, ak chceme dosiahnuť akýkoľvek progres (redukcia tuku, budovanie svalov, zlepšovanie kondície..), musíme sa naučiť opustiť svoju zónu komfortu. Čo môže byť bolestivé.

No je dôležité odlíšiť ju od bolesti, ktorá nám nič dobré neprinesie (napríklad známy albín v románe Da Vinciho kód).

Produktívnou je bolesť, ktorá je sprevádzaná typickým pálením vo svaloch. Vyskytuje sa pri cvičení, alebo priam tréningu, s vysokou intenzitou. Takáto bolesť postupne ustupuje a úplne odchádza do niekoľkých sekúnd až minút po odcvičení série.

Je dôležité odlíšiť ju od bolesti, ktorá pochádza zo vznikajúcich zranení.
Taká bolesť je zvyčajne ostrá, prenikavá a intenzívna bolesť vo svale, úpone, v kĺbe alebo v ich okolí, napríklad pri natiahnutých šľachách, natiahnutom úpone alebo svale. Často je takéto zranenie sprevádzané opuchom a zmenou farby (od červenej, cez fialovú až po žltú) postihnutého miesta v dôsledku hromadenia krvi, alebo krvnej zrazeniny. V takomto prípade by ste mali okamžite zastaviť tréning a vyhľadať Dr. Hausa. Zranenie je potrebné vyšetriť a okamžite začať liečiť a rehabilitovať.

Ďalším typom bolesti v súvislosti s tréningom je tzv. nábehová bolesť (alebo tzv. after párty bolesť), ktorú cítia po tréningu začiatočníci, alebo sa prejaví vtedy, ak začínate s cvičením po dlhotrvajúcej nečinnosti. Nazýva sa aj svalová horúčka/svalovka. Spôsobená je tým, že svaly ešte nie sú adaptované na určitý druh zaťaženia. Pracujú proti príliš veľkému odporu a svalové vlákna sa preto preťažia a poškodia. Táto bolesť by mala postupne ustupovať, zvýšením trénovanosti a mechanizmom ktorým sa svaly adaptujú proti ďalšiemu preťaženiu tým, že zmohutnejú a zosilnia (pozri Hypertrofia a Hyperplazia).

V ďalšom pokračovaní rýchlokurzu reči tela, si vložíme do translatoru tzv. pretrénovanie. Tak zostaňte naladení milí športoví priatelia. To be continued..  

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Únia a Británia dosiahli dohodu o brexite

Dohodu musí schváliť britský a Európsky parlament.


Už ste čítali?